perjantai 22. syyskuuta 2017

Kuntoutusmenetelmät


Työssäoppimisen paikassani käytetään seuraavia kuntoutusmenetelmiä.

Toiminnalliset menetelmät ovat erilaiset ryhmätoiminnot. Olen siis koulussa ja kokopäivä koostuu siis koulupäivästä, mutta tässä koulussa myös sovelletaan erilaisia kuntouttavia menetelmiä.
Toiminnalliset ja luovat menetelmät ovat siis seuraavat:

Erilaiset pelit, välitunnilla voidaan yhdessä pelata, sekä kävellään yhdessä, askartelu, pienissä määrin musiikinkuuntelu, elokuvien katselu, retket erilaisiin kohteisiin. Luovia ovat kädentaidot, askarrellaan esimerkiksi syyslehdistä tauluja.
Myös perinteisia tansseja on harjoiteltu.

Haluan tässä tuoda esille yhden luovan menetelmän jota käytetään koulussa myös, se on sitä että yritetään muuttaa totuttuja tapoja ja tehdään asioita eritavalla. Autistiset henkilöt ovat tottuneet rutiineihin ja niitä välillä "rikotaan" koska on myös tärkeää että henkilö tottuu, siedättyy erilaisiin tilanteisiin ja ääniin. Elämässä kun tilanteet muuttuvat.
Olen ottanut kuvia luovista menetelmistä. Kaikki toiminnat on suunniteltu autistisille henkilöille ja tavoitteena on toimia yhdessä ja saada vuorovaikutus toiminaan niin oppilaiden kuin aikuisten kesken.



Kasvit
Pihlajanmarjat
Makupeli

Yhdessä kuvassa oppilaat ovat keränneet luonnosta kasveja, ja sitten asettaneet ne kartonkiin ja kontaktimuovia päälle, sekä myös yhdessä kuvassa he keräsivät pihlajanmarjoja ja tekivät niistä kauniita koruja, jotka nyt koristelevat luokkahuoneen katossa.
Alimmaisena on kuva pelistä ja karamelleistä, siinä oppilaat pelasivat ja karamellit olivat hauskasti maustettuja, oli "hikisukkaa, oksennusta, ja vaikka mitä. Siitä oppilaat tykkäsivät ja he saivat aistia ihan uusia makuja leikin varjolla.
Ryhmänohjaustuokion tein oppilaille, kun teimme retken Villa Elfvikiin. Pysähdyimme perillä ja sitten polulla pidin heille leikkisän liikunnallisen tuokion. Nostimme käsiä, samalla kuvittelimme että me kosketimme pilviä, liikutimme käsiä kuvitellen että uimme, näin kävin läpi jokaisen paikan varpaisiin asti. Olin hyvin iloinen siitä että kaikki olivat aktiivisia ja osallistuivat kukin parhaansa mukaan. Lopulta annoin vuoron oppilaalle, ja hän aloitti jonkin liikkeen jota me muut sitten teimme perässä, ja vuoro vaihtui sitten toiselle. Sain tuokiosta hyvää palautetta, otin huomioon siinä että kaikki pääsevät mukaan ja olin suunnitellut tuokion juuri tähän retkeen ja otin huomioon sen että olimme ulkona ja käytin luontoa avukseni.









1 kommentti:

  1. Hienoa että olet toteuttanut ryhmänohjauksesi ulkona sekä yhdistänyt elementtejä useista menetelmistä.

    VastaaPoista

Apuvälineet

Yleistä tietoa apuvälineistä ja ohessa tulee myös lakitietoutta. Apuvälineet Liikkumis- ja toimimisesteisen henkilön sujuva arki ja hyvä ...