Asiakkaan oman ergonomian tukeminen oli siis aktivointia, ja esimerkiksi kävelyretket toteutimme joka päivä ja niistä pidettiin myös kiinni eli liikuttelu. Huomasin että juuri erityisopetuksen oppilaat käyttivät välitunnin liikkumiseen, kun taas "normaali" koulun oppilaat viettivät varsin usein välitunnin maaten käytävällä. Näin siis minun toppipaikassa toteutui varsin hyvin tämä ergonomia.
Tein viriketuokion ja ergonomia tuokion kun kävelimme mankkaalta yhdessä kaikki Villa Elfvikiin, joka on aivan äärettömän upea ja kaunis paikka luonnon monimuotoisuus näkyy siellä suuresti. Esimerkiksi luontotalossa on mahtava kun autistinen henkilö voi laittaa kuulokkeet korville ja kuunnella erilaisten lintujen laulua, mielestäni sekin on jollain tavalla ergonomista jumppaa aivoille kun henkilö saa riisua äänikuulokkeet irti.
Kun pääsimme alas lintutornista, niin kokosin ryhmän eteeni ja näytin jaloilla erilaisia liikkeitä, ja näytin miten uidaan tein uintiliikettä niin kissaa kuten koiraakin :) Alussa oppilaat eivät tulleet heti mukaan, mutta pian he innostuivat ja sitten kun olin saanu tuokion tehtyä, niin annoin tehtävän oppilaalle ja kehoitin häntä keksimään jonkin uuden liikkeen, se oli minusta varsin rikas ja hauska liikuntatuokio. Opettaja halusi ehdottomasti turvata tämän luokan tietoturvan, eikä siis oppilaista otettu kuvia mutta minä otin kuvia ympäristöstä. Alempi merimaisema on yhden oppilaan itse ottama joka on mielestäni todella upea, kun auringonlasku kauniisti kaartuu meren ylle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti