Tämä luokka poikkesi siinä "omasta" luokastani, että jo aamulla tehtiin selkeä työnjako siinä että avustajalle jaettiin oma avustettava.
Tässä luokassa tuli vahvasti esiin struktuurien merkitys opinnoissa ja myös ipad tabletin käyttö opinnoissa. Luokassa oli yksi oppilas, joka ei kommunikoinnut puheella mitään, mutta ymmärsi kuitenkin minun puhettani ja otti katsekontaktin. Oli jännä todeta sellainen seikka, että siinä luokassa missä oppilaat kykenevät kommunikoimaan itseään suullisesti, eivät kuitenkaan ota selkeää katsekontaktia aina. Ja taas tässä luokassa missä kommunikointi on suppeampaa, he ottivat minuun hyvinkin suoran katsekontaktin.
Tässä luokassa tuli myös vahvasti aspergerin oireyhtymä esille.
Joustavuus ja muuttuvat tilanteet tulivat tässä luokassa vahvasti esille, aina koulupäivä etenee oppilaan voinnista riippuen, joskus oppilaan vointi saattaa siis muuttua päivän mukaan niin paljon, että tarvitsee avustajan tai kahdenkin avun. Tässäkin luokassa muutama oppilas oli aloittanut koulunkäynnin tässä koulussa uutena oppilaana vasta tänä vuonna, joten myös oppilas on henkilökunnalle uusi ja myös toisinpäin. Tämäkin tuo mukanaan uusia haasteita, kun tuttavuutta tehdään molemminpuolin. Puhumattakaan oppilaista joiden elämä on vuosien saatossa hyvin rutiininomaista ja samat henkilöt vuodesta toiseen arjessa. Itse alan kallistua sen puolelle, että joitakin rutiineja ja varsinkin arkisia toimintoja voidaan tehdä eritavoin. Useinhan autisminen henkilö on varsin riippuvainen rutiineista.
Autisminkirjohenkilöille asioiden ja tapahtumien ennakoituvuus on erityisen tärkeää. Henkilö voi kokea erityisen ahvistavana, jos jokin tietty rutiini muuttuu, ruokailutilanteet, niissä tapahtuva muutos. Ja jos muutoksia tapahtuu niin niistä olisi hyvä antaa autisminkirjon henkilölle aikaa valmistautua niihin ja sopia niihin liittyvistä toimista etukäteen. Heille on tärkeää istua aina samassa paikassa ja tietyssä tuolissa. Jotkut käyttävät samankaltaisia vaatteita. Näiden erityistarpeiden huomioiminen ja kunnioittaminen on suotavaa kohtuullisessa määrin. Monet autisminkirjoon henkilöt nauttivat kuitenkin erilaisten toistuvien tehtävien suorittamisesta. Mikäli arjesta löytyy joku sellainen säännöllisesti toistuva tehtävä, jonka kirjon henkilö voi turvallisesti suorittaa, kannattaa aina siis hyödyntää.
Tässä luokassa tuli esille jo viikon aikana, että asioita ei tarvitse tehdä samalla tavalla, eikä henkilökunta epäröinyt kohdata muuttuvia tilanteita.
Teimme 29.9 ihastuttavan retken Villa Elfvikiin, kävelimme sinne 3 kilometriä menosuuntaan ja kävelimme myös takaisin. Perillä söimme eväitä ja istuimme ruokasalissa sekä oppilaat kuunteli linnunauluja kuulokkeilla. Tämä retki oli hyvin voimauttavaa näille oppilaille, koska teimme asioita eritavoin tuona päivänä. Oppilaat myös nautti retkestä.
![]() |
Täällä söimme eväitä |
![]() |
Kävely Villa Elfvikiin |
Otan tähän esille voimauttavan vuorovaikutuksen joka tarkoittaa seuraavaa.
Voimauttava vuorovaikutus on toimintamalli, jossa kommunikaatiokehityksen varhaisvaiheessa oleville henkilöille opetetaan puhetta edeltäviä kommunikaation aikeita.
Mikäli tuettava henkilö on esiverbaalinen, voimauttava vuorovaikutus on erinomainen tapa osoittaa hänelle kiinnostusta ja kunnioitusta. Tämä auttaa muodostamaan positiivisia ihmissuhteita ja herättää luottamusta, nämä ovat olennaisen tärkeitä työskenneltäessä sellaisen henkilön kanssa, jolle maailma on hyvinkin hämmentävä paikka...puhummattakaan siitä silloin kun sen hänen jossakin elämänvaiheessaan muuttuu.
Vuorovaikutuksen ja keskeytymättömiin tuokioihin tuettavan henkilön kanssa tulisi varata aikaa, niin usein kuin mahdollista ja kiireen ei saisi koskaan näkyä avustustilanteissa. Päämäärä on luoda avustettavaan luottamuksellinen suhde, niin silloin henkilön kanssa on helpompi työskennellä ja hänen kohtaamiaan muutoksia on helppo ymmärtää.
Linkki youtubeen voimauttavasta vuorovaikutuksesta:
https://www.youtube.com/watch?v=YXT7Qv_pdX0
Seuraava kuva on jännä, siinä syvästi autistinen mietti pitkään ottaako hilloa vai ei ja lopulta vaan "nakkasi" hillon ja siitä syntyi hieno sydän. Tästä tuli heti mieleen, se kuinka paljon nämä oppilaat tarvitsevat aikaa, ja kun sitä heille antaa että saavat itse valita niin tulos on oppilaan itsensä jälki.
![]() |
Sattumalta hillosta syntyi sydän |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti