torstai 21. syyskuuta 2017

Kooste kouluviikosta 18.9-22.9




No niin taas sitten on yksi viikko jälleen takana. Ja nyt mitä enemmän nämä viikot menevät eteenpäin, tajuan että kiirehän tässä taitaa tulla, kun on tehtäviä tekemättä ja muutamia kurssejakin on suorittamatta ennenkuin pääsen aloittamaan näyttöäni. Vaikkakin siihen on aikaa, niin totuushan se on, että kohta on jo Joulu ovella. Jo yksikin poissaolo koulusta tuntuu, se jos on poissa niin tulee aina sellainen korvaava tehtävä ja minä itse en sellaisista pidä koska se tuottaa aina sitä rästiä.
Tällä viikolla olemmme käyneet muutamissa paikoissa siis tutustumassa ja ne olivat mielestäni kivoja päiviä. On ollut myös kiva nähdä muita pitkästä aikaa ja kuulla kuulumiset. Olemmehan tuolla kentällä kuitenkin vähän orpoja ja kun on tämä opiskelijan rooli päällä, niin sekin tuottaa aina ne omat lisähaasteensa. Lisähaasteet ovat kuitenkin asioita jotka ovat kuitenkin enemmän omassa päässä, eli jännitys kuinka tästä kaikesta selviää ja pääseekö sinne näyttöön. Olen kuitenkin valinnut tämän osaamisalakseni ja sitä en tällä hetkellä kadu. Vammaistyö on luovaa, ja joissakin työpaikoissa voi hyvinkin paljon itse säätää omaa päiväänsä monenlaisilla toiminnallisilla menetelmillä esimerkiksi. Tätä blogia myös rakennan ihan omassa tahdissani, säilyttäen kuitenkin sen ettei syntyisi tekemättömiä tehtäviä runsaasti.
No niin nyt sitten asiaa eli mennään sellaiseen kuin Aarrekartta. Tänään koulussa teimme sellaisen itsestämme, jonka sitten esittelimme muille. Minusta tuon kartan tekeminen oli mielekästä tekemistä aamulle. Katselimme sanomalehtiä, ja otimme sieltä itseämme koskettavia lauseita, kuvia jotka sitten liimasimme kartongille. Idea oli minulle tuttu, olen luonut joskus tälläisen kuvakartan omasta elämästäni valokuvin.
Aarrekartta on tapa jolla voidaan työstää omia toiveita ja unelmia. Aarrekartta auttaa siis selkeyttämään omia tavoitteita. Kun tietää mitä haluaa? ja tarvitsee niin sitten voi kurottautua haaveita kohti ja suunnittelemaan niitä. Vahvat unelmat paremmasta kehittää ihmisen henkisiä ja fyysisiä voimavaroja.
Aarrekartta on siis mielen työtapa, jonka avulla voidaan hahmottaa kuvin ja tekstein itselle tärkeitä asioita. Sellaisen kartan tekeminen on päätösten tekemistä, se on myös miettimistä mitä elämältä haluaa ja mitkä ovat minulle tärkeitä asioita vaikka tällä hetkellä. Unelmat ovat siinä sallittuja, unelmat ovatkin hyvä luottamus tulevaisuuteen! Kun tätä karttaa tekee, niin tärkeimpiä kysymyksiä onkin se, että millaista se elämä on nämä unelmat ovat totta? Kun sitä konkretisoi omia haaveitaan paperille, se vaikuttaa omaan alitajuntaan. Unelmat ohjaavat havaintoja ja valintoja. Mieli alkaa herkistyä asioille, jotka ovat olleet saavuttamisen kannalta tärkeitä. Unelmat voivat olla joko materiaallisia tai aineettomia. Tässä on minun aarrekarttani.

Aarrekarttani
































Opiskelimme myös aihetta luovat toiminnalliset menetelmät ja harjoittelimme niiden tekemistä yhdessä. Toiminnallisia menetelmiähän ovat kuvataide, musiikki, liike, tanssi, elokuva, luova kirjoittaminen, kirjallisuus, ja tarinat.
Toiminnallisten menetelmien tavoitteena on auttaa asiakasta löytämään sanoja sellaisille ajatuksille, tunteille ja mielikuville, jotka eivät vielä ole sanallisella tasolla. Toiminnan tarkoituksena on helpottaa vuorovaikutusta ja päästä tarkastelemaan asiakkaan elämäntilannetta ja historiaa sekä löytää ratkaisuja ongelmiin.
Taiteellisin ja toiminnallisin menetelmin voidaan tukea ihmisen ymmärrystä ja toisen kohtaamista. Menetelmät auttavat tuomaan tietoisuuteen monia ajatuksia ja tunteita, jotka eivät yleensä pääse esille pelkän keskustelun tai muun kommunikoinnin yhetydessä. Ihminen pyrkii luonnostaan ilmaisemaan itseään toiminnallisesti. Toiminnalliset menetelmät eivät ole terapiaa, mutta ne ovat usein hyvinkin terapeuttisia. Usein henkilö on tälläisen tuokion jälkeen iloinen, sekä rentoutunut.
Ryhmämme tässä täydessä toiminnassa.




















Harjoittelimme myös sosiaalista sirkusta, joka on minulle taas aivan uusi asia. Siinä on siis mahdollisuus opetella uusia asioita erikeinoin, ja me harjoittelimme sitä myös vammaisen henkilön näkökulmasta saaden asioihin erilaista näkökulmaa, miten vaikka palloa pyörittää tai vannetta voidaan käytää ja myös muita välineitä. Huomionarvoista tässä on myös se seikka, että näiden välineiden hankinta ei välttämättä maksa mitään, ne voidaan itse tehdä kierrätysmateriaaleista. Tätä asiaa kannattaa siis hyödyntää ja tekemisen ilon siinä sitten tulee mukana, ihan ajatellen vaikka toppipaikkaani, niin ajatus syntyi ihan heti, että voisi vaikka jotakin sinne rakentaa iltapäivätoiminnassa.
Sosiaalisella sirkuksella siis pyritään tukemaan taiteen avulla erityisryhminen hyvinvointia. Siinä osallistujat saavat positiivisia elämyksiä, ja ne vahvistavat itsetuntoa. Myös henkilöt oppivat toimimaan osana ryhmää, eli tulee ryhmäytyminen.
Me kokeilimme, hernepusseja, keiloja, palloja, ja monia muitakin hauskoja leluja. Kaikilla oli päässään hauskat hatut. Hauskaa oli kaikilla.

Minä




















Opiskelimme myös voimaantumista, joka siis tarkoittaa sitä, että ihminen löytää omat voimavaransa ja ottaa vastuuta omasta elämästään. Voimantunne syntyy omien oivallusten ja omien kokemusten kautta. Voimaantunut ihminen on itse itseään määräävä ja ulkoisesta pakosta vapaa. Voimaatuminen lähtee siis ihmisestä aina itsestään ja se tapahtuu luontevammin ympäristössä, jossa ihminen kokee ilmapiirin turvalliseksi, hyväksytyksi, ja asemansa tasa-arvoiseksi. Voimaantuminen perustuu myös tietoon, Tiedon myötä ihmiset tulevat itse tietoiseksi omasta asemastaan ja näin myös itsemääräämisoikeus toteutuu.








1 kommentti:

  1. Ai että, hienoa pohdintaa kyllä. Olet löytänyt tämän opiskelu viikon ytimen. Tarkoituksemme oli tuoda teille ajatuksia ja ideoita virittäviä menetelmiä.
    En näe että sinulla olisi mitään huolta ettet ennättäisi näyttöön. Teillä on tässä välissä myös osittainen syysloma ja luomme teille "ikkunoita" rakentaa oppimistehtäviä.
    -Tiina

    VastaaPoista

Apuvälineet

Yleistä tietoa apuvälineistä ja ohessa tulee myös lakitietoutta. Apuvälineet Liikkumis- ja toimimisesteisen henkilön sujuva arki ja hyvä ...