Kyseessä oli henkilö jolla on todettu autistisia piirteitä ja hän kykeni selkeästi kertomaan itse omista tuen tarpeistaan. Tein tehtävää myös havannoimalla nuorta ja sitten me teimme yhdessä lomakkeeseen kuuluvan arvioinnin. Toimintakykyyn vaikuttava sairauden luonne oli hänellä oppimiseen liittyvä ja siihen liittyvä yksilöllisesti räätälöity tuentarve. Hänellä oli käytössä apuvälineena tietokone opetusvälineenä tarvittaessa. Henkilö oli erittäin pikkutarkka ja sitten hänellä oli taipumus erittäin pikkutarkkaan työskentelyyn, jota en itse nähnyt millääntavoin negatiivisen asiana vaan positiivisena, tosin välillä hän oli omista kyvyistään välillä epävarma ja haki omiin toimintoihin tukea ilmeillään kysyvästi jos ei jotakin ymmärtänyt. Oppilas ei myöskään heti luottanut kaikkiin aikuisiin. Mutta syksyn mittaan hän oli huomattavasti rentoutuneempi kuin lukuuoden alussa. Tässä on joitakin kohtia jota tein Asta testissä.
Tarvitsi hieman sanallista ohjausta ja muistuttamista.
Ruokahuollosta selviytyminen pystyi itse ateroimaan ja kykeni huolehtimaan omasta ruokavaliosta, aterioiden valmistuksesta sekä lieden ja uunin käytössä hän tarvitsi sanallista ohjausta ja muistutusta. Itsensä huolehtmisesta hän myös pystyi suoriutumaan, hieman tarvitsi siinä sanallista ohjausta esimerkiksi sääntilan muuttumisessa, likaantuneiden vaatteiden huollosta hän tarvitsi kotonaan ohjausta, sekä myös lääkityksen ottamisessa. Vapaaaikana hän kykeni selviytymään itsenäisesti esimerkiksi kaupassa ja sitä myös aktiivisesti harjoiteltiin myös koulussa eli toimintakykyä ja itsenäistymistä harjoiteltiin. Huomasin myös että tämä nuori tarvitsi paljon kannustamista, hän ei aina uskonut omiin kykyihinsä ja oli hieman epävarma pyytämään apua koulutehtäviiin liittyen.
Tulin siihen tulokseen tämän oppilaan kohdalla, että hän tulisi aikuisiällä melko hyvin suoriutumaan itsenäisessä asumisessa ja opiskelussa diagnoosista huolimatta.
Tarvitsi hieman sanallista ohjausta ja muistuttamista.
Ruokahuollosta selviytyminen pystyi itse ateroimaan ja kykeni huolehtimaan omasta ruokavaliosta, aterioiden valmistuksesta sekä lieden ja uunin käytössä hän tarvitsi sanallista ohjausta ja muistutusta. Itsensä huolehtmisesta hän myös pystyi suoriutumaan, hieman tarvitsi siinä sanallista ohjausta esimerkiksi sääntilan muuttumisessa, likaantuneiden vaatteiden huollosta hän tarvitsi kotonaan ohjausta, sekä myös lääkityksen ottamisessa. Vapaaaikana hän kykeni selviytymään itsenäisesti esimerkiksi kaupassa ja sitä myös aktiivisesti harjoiteltiin myös koulussa eli toimintakykyä ja itsenäistymistä harjoiteltiin. Huomasin myös että tämä nuori tarvitsi paljon kannustamista, hän ei aina uskonut omiin kykyihinsä ja oli hieman epävarma pyytämään apua koulutehtäviiin liittyen.
Tulin siihen tulokseen tämän oppilaan kohdalla, että hän tulisi aikuisiällä melko hyvin suoriutumaan itsenäisessä asumisessa ja opiskelussa diagnoosista huolimatta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti