Ensimmäisessä portaassa tuli hyvin selkeästi sukupuoli ja se asia, että on olemassa "tyttö" ja "poika" ihminen on syntyessään sukupuoli ja hänellä on käsitys omasta seksuaalisuudestaan, eli tukea omaa persoonaa kehittymään ja kasvamaan omana itsenään.
Toinen porras. Tukea sitä, että henkilö näyttää omat tunteensa, mutta opettaa tai ohjata että kunnioittaa toisen rajoja, eli ns. toisen elintilaa ettei ihan suinpäin ryntää halaamaan tai pussaamaan toista estoitta, koska toinen voi tuntea itsensä loukatuksi. Tukea sitä että ihastuminen on normaalia, ja hyväksyä tämä tunne myös itsessään. Kolmannessa portaassa käsitellään asiaa vanhempien ihailua. Koska noin 3-9 vuotiaille tulee se vaihe, että he tosissaan rakastavat aikuista ihmistä. Usein siis rakkauden kohde on se läheinen henkilö, lapsi siis saattaa ehdottaa omalle isälleen "mene minun kanssani naimisiin" Tämä on erittäin tärkeää sille henkilölle jolle tämä tunnustetaan, että hän tukisi tätä lapsen suurta lapsen ilmaisua ja osoittaa hänelle hyväksyntää. Ja olisi tärkeää että sanaa rakkaus voitaisiin tuossa tilanteessa keskustella avoimesti. Mutta vanhemman pitää kuitenkin kertoa ettei voisi mennä kuitenkaan ihan naimisiin, vaan joku kaunis päivä tämä lapsi löytäisi hänelle sen oikean ihmisen, ja se tunne olisi juuri se sama mitä hän tuntee sillä hetkellä omaa vanhempaa kohtaan. Lapselle pitää voida luoda unelmaa ja vahvistaa omaa ajatusta omasta perheestä.
Neljännessä portaassa käsitellään suhdetta idoliin. Kaikilla meillähän on ollut lapsena se suuri rakkaus ja ihannointi johonkin laulajaan tai elokuva näyttelijään. Itselläni oli muuten se Pieni talon preerialla, se perheenisä. Hän edusti sellaista ihmistä, joka aina voitti kaikki ongelmat. Mutta tässä vaiheessa lapsi irtaantuu perheestään ja hän saattaa tosiaan ihastua johonkin toiseen aikuiseen, ja se saattaa olla ihan kuka vain hänelle vaikuttava aikuinen. Lapsi saattaa käyttäytyä flirttimaisesti, hän on siis rakastunut siihen omaan unelmaansa siihen omaan tunteeseensa. Tämä henkilö on lapselle samaistumisen kohde. Tunne on siis lapselle hyvin voimakas tunne. Tässä on oma fantasia maailman näkemys hyvin merkittävä rooli menossa, hyvin tärkeää olisi että lapsi saisi tässä vaiheessa sitä aitoa aikuisen arvostamista kokea, ei kylmyyttä, eikä torjuntaa. Tukea sitä ajatusta, että lapsi on upea henkilö ja hänellä on mahdollisuus itse saada kokea arvostusta ja hänestä tulee aikuisena upea ihminen. Viidennessä portaassa käsitellään sitä asiaa, että ihastutaan johonkin samanikäiseen kaveriin, joka on siinä lähellä. Tämä asia on taas uusi tunne, joka hämmentää lasta ja siitä ei kerrota kenellekkään, se on salaisuus. Hämmennys siis tuntuu koko lapsessa erittäin voimakkaasti, koska sen toisen ihmisen tuoksut ja ääni ovat niin lähellä, mutta silti niin salaista eikä sinne katsella. Tässä vaiheessa tulee voimakkaasti esille seksuaalisuuden identiteetti lapselle pohdittavaksi. Onko rakkaus kenties samaa sukupuolta tai vastakkaista ja hän miettii onko tämä oikein? Tässä vaiheessa itse tukisin lasta kertomalla, että nämä tunteet ovat aivan sallittuja ja kaikki tunteet ovat aivan normaaleita. Tukisin siis siinä, ettei mikään ole väärää vaan tunteet ovat sallittuja. Kuudennessa portaassa on ikäluokka 9-14 "tuttu ja kaverille kerrottu" Tässä vaiheessa siis rakkaus on jaettu kaverille jaettavaksi. Ystävälle siis kerrotaan tunteet. Ystävän tuki tässä vaiheessa on kehityksen kannalta erittäin tärkeää, koska siinä koetaan että "minä olen normaali ja on normaalia tuntea näin kuten minää tunnen" Tässä vaiheessa lapselle syntyy toivo siitä, että hänellä saattaa olla jonakin päivänä parisuhde. Myös tunteista opitaan puhumaan tässä ikävaiheessa. Tarinat voivat olla kaveripiirissä hyvinkin värikkäitä, mutta kuitenkin ne ovat epätodellisia vielä. Paljon puhetta, mutta vielä vähän tekoja, eikä tämä rakkauden kohde tiedä tästä vieläkään mitään. Tukisin tässä vaiheessa erityisesti sitä seikkaa, että lapsella olisi kaveri/kaveripiiri, jos lapsi on yksin tämä vaihe vaarantuu joka on välttämätöntä oman seksuaalisuuden rakentumiselle. Seitsemännessä portaassa käsitellään aihetta "tykkään sinusta" Tämä vaihe tulee siinä 10-15 vuotiaana. Tässä vaiheessa lapsi tai teini usein tunnustaa suuren rakkauden tälle kohteelle, vaikka lähettämällä viestin. Tämä on siis se ensimmäinen konkreettinen teko, joka on tärkeää henkilölle. Unelma parisuhteesta siis vahvistuu tässä kehityksen vaiheessa. Myös voidaan käyttää kaveria, tai muuten se rakkaus voidaan osoittaa. On tärkeää että kohde tietää, se ei ole niinkään saako sitä vastarakkautta! Tässä vaiheessa myös kestää sen torjutuksi tulemisen, jos kohde ei välitä. Tälläine tunnustuksen suunnittelu voi kestää aikaa viikkokausia, ja sitä saatetaan hyvin tarkkaan pohtia. Tässä olisi tärkeää tukea sitä, että nuori osoittaa tämän tunnustuksen arvostavasti, eikä tekisi mitään liian härskiä tai muuten rumaa. Kahdeksannessa portaassa käsitellään "käsi kädessä" Tämä vaihe tulee siinä 12-16 vuotiaana. Tämä on se vaihe, jolloin joku haluaa "olla minun kanssani, ja ollaan oikeasti yhdessä" Tässä vaiheessa siis puhutaan ja se mistä puhutaan myös näytetään. Ollaan siis käsi kädessä ja se antaa hyvin voimakkaan tunteen ja energian toisen läsnäolo. Tämä vaihe on sitä sietämisen kehittymistä. Välttämättä nuoret eivät ole edes ikinä kahden, vaan ollaan käsikädessä vain silloin kun on kaverit läsnä. Suhde on julkinen ja asia kerrotaan myös vanhemmille. Se miten itse tukisin tätä vaihetta, niin kertoisin kuinka on varsin normaalia tuntea nämä kaikki voimakkaat tunteet, ja ennenkaikkea kunnioittaisin kuitenkin antamalla "tilaa" Yhdeksännessä portaassa käsitelllään "suudellen" Tässä ikävaiheessa on 14-18 vuotiaat nuoret. Nuori itse tietää missä portaassa hän menee, eli hän itse tietää koska on valmis. Tässä avautuu uusi aistimaailma jossa on seksuaalinen sävy. Koskettelu on usein pään ja kasvojen alueella. Tässä vaiheessa myös kaikki lähtee aina sieltä omasta halustaan, tässä ei voida teeskennellä koska tässä on mukana tunteet. Jos tämän portaan tekee toisen painostuksesta, silloin kaikki tuntuu pahalta. Tässä vaiheesa haaveillaan seksistä, mutta sitä ei vielä lähdetä toteuttamaan.Tässä vaiheessa myös opetellaan mikä on intiimiä ja ei ole tarkoitettu muille nähtäväksi. Tässä vaiheessa tukisin nuorta siihen, että oppii asettamaan itselleen rajat. Jos jokin ei tunnu hyvältä, sitä ei pitäisi myöskään ikinä tehdä. Kymmenes porras, siinä käsitellään aihetta "mikä tuntuu hyvältä" Tässä vaiheessa ollaan kun nuori on 15-20 vuotias. Tässä portaassa jaetaan seksuaalinen nautinto yhdessä. Uskalletaan kosketella toista intiimisti. Testaillaan itseään ja kumppania sitä mikä tuntuu hyvältä. Tässä myös havannoidaan toista, mistä toinen nauttii opetellaan vielä sitä seksuaalista vuorovaikutusta ja kehojen kieltä. Opetellaan kunnioittamaan toisen rajoja. Nuori myös tunnistaa mitä itse todella haluan ja onko tämä oikein mitä minä tunnen? Eli opetellaan tunteiden tunnistamista. Tämä vaihe on kuitenkin, sitä tunnustelua ja harjoittelemista, siinä on myöskin jännitystä. Ja tukemisessa olisi tärkeää, ettei vain suinpäin lähdetä tekemään jos jännittää, eikä varsinkaan nautita alkoholia koska se tunne pitää tuntea ja alkoholi turruttaa oikean tunteen. Tässä portaassa nuoren olisi syytä pysyä pitkään, koska se vaikuttaa siihen miten hyviä rakastajia heistä tulee, siinähän opetellaan mitä toinen tuntee ja mitä itse tuntee kiirehtimättä.Tämä vaihe on myös turvallinen, siinä ei ole vielä esimerkiksi sukupuolitaudin tai raskaaksi tulemisen riskiä. Yhdessätoissa portaassa käsitellään aihetta "rakastellaan" Tämä on siinä 16-25 vuotiaana. Tämäkin vaihe on hyvin yksilöllistä eli on aivan normaalia jos nuori ei tähän portaaseen siirry heti täytettyään 18-vuotta, täysikäisyys ei merkitse sitä, että nuori olisi valmis siirtymään tähän portaaseen. Tässä vaiheessa nuori on sinut oman seksuaalisuutensa kanssa. Tämäkin vaihe on siis edelleen sitä harjoittelua. Nuori osaa kantaa vastuun tauti ja omasta ehkäisystään.Järjen, tunnen ja oma biologia kulkevat tässä portaassa käsikädessä. Tunnetaan vastuuta ja kunnioitetaan toista. Miten ttukisin tässä vaiheessa olevaa nuorta? Itse ainakin sitä, jos nuori vähänkin on epävarma niin suosittelen odottelemaan ja kysyisin miten on huolehtinut ehkäisyn ja mahdollisen tautiriskin. Myös se, että ettei tee mitään mitä ei halua ja molemmat ovat selvinpäin kun tähän portaaseen mennään.
Minun toppipaikassa on lapset iältään 13-17 vuotiaita, eli uskoisin että vielä heillä ei ole tätä seksuaalisuuden 9 porrastakaan, ja he ovat hyvinkin erilaisia. Monet arkailevat tätä asiaa, ja omaa seksuaalista kehitystään. Kun taas joillakin käytös ja puhe saattaa olla karkeaa. Heitä parhaiten opastaisin siinä, mitkä ovat rajat ja toisen rajat. Tälle ikäpolvelle oleva kasvattava materiaali on jokin elokuva joka olisi kasvattava ja juuri nuorelle sopiva.
Ote weeblystä:
"Miten kohdata vammaisen ihmisen seksuaalisuus avustamisen tilanteissa? Ihmisarvon kunnioittaminen, hienotunteisuus ja toimiva keskinäinen kommunikointi ovat onnistuneen kohtaamisen kulmakiviä.
Se, että seksuaalisuuteen liittyvien asioiden käsittelemisestä tuli lähes kokopäiväistä työtä, oli oma valintani. Entäpä, kun seksiin tai seksuaalisuuteen törmää työssään tahtomatta? Entä, kun avustajalta pyydetäänkin avustamista seksuaalitoimintojen toteuttamiseksi" ?
Vammaisuus ei poista ihmisestä seksuaalisuutta, mutta se saattaa tuoda haasteita seksin toteutumiselle käytännössä. Myös seksuaalinen kehitys voi olla haasteellista, mikäli elää sellaisissa olosuhteissa, joissa vanhoihin myytteihin perustuvaa, asenteellista suhtautumista vammaisen ihmisen seksuaalisuuteen on läsnä. Tällaisia myyttejä ovat esimerkiksi:
- vammainen ihminen ei ole kiinnostunut seksistä
- vammaiselle ihmiselle ei kannata puhua seksistä, sillä se aiheuttaa vain mielipahaa,
- mikäli vammainen ihminen haluaa seurustella, on paras seurustella toisen vammaisen kanssa
- vammaisesta ihmisestä ei ole isäksi tai äidiksi
- vammaisen naisen kuukautiset tulee lakkauttaa, niistä on vain lisää työtä avustajalle
- vammainen lapsi ei tarvitse seksuaalikasvatusta
- mikäli vammaiseen ihmiseen liitetään käsite seksi, on kyse vammaisseksistä
- vammaiset ihmiset ovat ikuisesti lapsia,
- kaikki vammaiset ihmiset ovat heteroseksuaaleja.
Weeblyn linkki Seksuaalisuus ilman käsiä
Luin tämän, ja täytyy todeta seikka etten ole vielä yhdessäkään toppipaikassani kohdannu tilannetta, että asiakas tarvitsisi apua seksuaalisuuden toteuttamisessa. Jostakin syystä en ole myöskään ikinä oikein kunnolla asiasta keskustellut henkilökunnan kanssa. Uskon siis siihen, kuinka edelleen vallitsee se myytti ettei vammaiset harrasta seksiä. Se mitä ajatuksia tuli, niin kyllähän se on edelleen tabu, ei sille voi mitään ja on varsin riskiä peliä jos vammainen henkilö joutuu turvautumaan maksullisiin palveluihin, siinä menee rahat ja se sisältää muitakin riskejä. Siinä oli myös mainittu jos kouluttaa kokonaan tälläinen ammattikunta, niin jollain tavalla kun lähihoitajan työ on varsin laaja, niin miksei josku osaamisenalana voisi olla "seksuaalisuus tms" Uskon, että sellaisella hoitajalla saattaisi olla kysyntää. Mutta taas itse olen jo sen verran elämää nähnyt, etten arkailisi lähteä asiakkaani kanssa vaikka seksikauppaan tai seksimessuille, siellähän on myös apuvälineitä vammaisille.
"Näkövammainen ihminen tarvitsee perusteellisen ohjauksen seksin apuvälineen käyttöön ja huoltoon. Välineen tulee olla yksinkertainen ja säätönappuloiden selkeät tunnistaa kosketuksesta, eikä säätönappuloita saa olla liian monta"
Apuvälineiden huollossa tarvitaan apua, niitä kun pitää aina käytön jälkeen huolella ja oikein desinfioida ja säilyttää oikein.
Laitan lopuksi vielä tähän linkin, jossa on seksin apuvälineet eri sairauksissa. Apuvälineet
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti