keskiviikko 3. tammikuuta 2018

Terveyden edistäminen

Lukijalle, tämä osio tässä blogissa on varsin laaja, olen yrittänyt sitä parhaalla mahdollisella tavalla tiivistää että tulee kaikki olennainen mukaan.
Liikunnalla on merkittävä osuus seuraaaviin elinjärjestelmiin, tuki ja liikuntaelimistö, luukudos, lihaskudos, lihaksen sidekudos, rasvakudos, hermosto, sydän ja verenkiertoelimistö, valtimon endoteelin toiminta, hengityselimistö, veren rasva-arvot ja rasva-aineenvaihdunta, sekä sokeriaineenvaihdunta. Tässä on yksi hieman vieraampi sana joka on "valtimon endoteelin toiminta ja kerron siitä siksi lyhyesti. Kerron myös muutamista näiden merkityksestä kun on kyse liikunnasta.

Nykyään endoteelin tiedetään olevan keskeinen verenkierron homeostaasia eli tasapainoa säätelevä kudos. Säännöllisen kohtuullisesti kuormittavan liikunnan sepelvaltimotaudilta suojaavat vaikutukset selittyvät todennäköisesti paljolti sen aiheuttamalla tulehdusta ehkäisevällä ja lieventävällä vaiktuksella endoteelin toimintaan.
Rasvakudos on ihmiselle elintärkeää kudos! sitä pitää olla tietty määrä jokaisella, ja liian vähäinen rasvakudos taas haittaa ihmisen kaikki toimintoja. 
Rasvakudos on tärkeä elimistön energiavarasto. Rasvakudokseen on varastoituneena lipidejä ( rasva-aineita ), joita liikunnan aikana vapautetaan energiatuottoon. Ihmisen ollessa passiivinen, eli kun hän istuu tai makaa paljon, energiaa siirtyy käyttöön melko tasaisesti veren rasvahapoista ja veren glukoosista. Kevyessä liikunnassa rasvahappojen käyttö taas energianlähteenä korostuu. 
Kevyt tai kohtuullisen kuormittava liikunta ovat parhainta mahdollista liikuntaa rasvavarastojen pienentämisen kannalta. Raskas liikunta pienentää tai jopa tyhjentää lihasten hiilihydraattivarastot, mikä puolestaan lisää rasvojen käyttöä energiaksi liikunnan jälkeen. Päinvastoin ajateltuna kevyt liikunta taas säästää hiilihydraattivarastoja ja liikunnan jälkeen hiilihydraatti käytetään enemmän energian lähteenä,
Liikunta myös lisää mahdollisesti tiettyjä veressä kiertäviä hormoneja, endofiineja. Muutoksen suuruus riippuu sekä liikunnan tehosta että sen kestosta. Muutoksen merkityksestä ei ole tällä hetkellä vielä ihan tarkkaa tieteellistä tietoa. Mutta ne liittyvät kipuherkkyyteen ja kasvaneeseen kipukynnykseen. Liikunta itsessään myös lisää lihaskudoksen kykyä käyttää glukoosia.

Löysin internetistä täältä Linkki erään hyvin mielenkiintoisen ohjelman. Sellaisen kuin Valtti ohjelma. Sen avulla pyritään löytämään erityistä tukea tarvitseville lapsille liikuntaharrastus. Ohjelmaan voivat hakeutua 6-23 vuotiaat lapset ja nuoret, siis todella WAU! Ei siis pääty siihen kun nuori on täyttänyt 18 vuotta kuten niin moni ohjelma, vaan tässä on otettu huomioon aikuiset nuoret.
Ryhmä on tässä varmaan se idea, koska ryhmässä toiminen onkin se joka usein henkilö motivoi liikkumaan ja samalla se on erittäin hauska sosiaalinen tapahtuma, joka poistaa yksinäisyyttä ja poistaa mahdollisen yksinäisyyden tunteen.


Monille vammaisille liikuntaharrastus omassa liikuntaryhmässä on merkittävä sosiaalinen kohtaamispaikka. Pelkästään sovittuun tapaamiseen tulo ja ryhmän jäsenten mukanaolo ovat motivoivia tekijöitä. Kaikessa vammaisten liikuntatoiminnassa tulisikin huomioida erityisenä painopisteenä ryhmän jäsenten sosiaalisten suhteiden mahdollistaminen ja tukeminen. Ryhmän hyvä toiminta ja liikunnan kautta hankitut sosiaaliset kontaktit motivoivat paitsi liikkumaan niin myös aktiiviseen elämään

Vammaisten ja pitkäaikaissairaiden sekä toimintakyvyltään heikentyneiden iäkkäiden liikunnan harrastaminen vaatii monesti oikeanlaisen apuvälineen, jota ilman liikuntaharrastaminen voi olla täysin mahdotonta tai muuten jopa riskialtista. Silloin on kyse soveltuvasta liikunnasta, on kehtitetty monenlaisia apuvälineitä, joihin palaan toisessa blogini osiossa. Laitteet saattavat olla hyvinkin kalliita, mutta niitä on mahdollisuus vuokrata.
Useimmissa asuinkaupungissa tai kunnassa on ihan teiden varsille sijoitettu erilaisia ulkoliikuntaan mahdollistavia laitteita, jotka eivät maksa mitään. Laitan tähän kuvan jossa itse roikun sellaisella telineellä. Ja sitten tietenkin aina sauvakävelykään ei maksa mitään, jos nuoret pitävät sauvakävelyä "mummomaisena" niin on olemassa sellaisetkin sauvat joilla kävellään vuoristossa ne ovatkin tosi hyvät sauvakävelyyn.

Hyvään elämään kuuluu, myös hyvä ja laadukas ravinto. Ilman sitä ihminen ei voi elää täysin tasapainoista elämää, oli sitten henkilö lapsi, nuori, vanhus tai vammainen tai vammaton.
Ravinto vaikuttaa jaksamaiseen arjessa ja liikunnassa, Arjen ravintovalinnoilla on todella iso merkitys. Kun arkiruokailu on terveellistä ja säännöllistä, voi juhlan aikaan ja erityistilanteissa hellittää ja herkutella välillä. Ravinto vaikuttaa vireystilaamme, liikuntavammojen riskiin, kunnon kehittymiseen, hyvään oloomme, sekä tietenkin painonhallintaan.
Arkiruuuan pitäisi olla hyvää ja ruokailuhetki myös nautinnollinen, mutta silti helposti toteutettavaa. Myös sillä on siis todellaki  suuri merkitys miten ja missä ilmapiirissä syömme päivittäin!
Hyvän ruokavalion periaatteita ovat, energiasaannin ja kulutuksen tasapaino, aterioiden rytmitys, lautasmallin hyödyntäminen, ravintoaineiden sopiva saanti, säännöllinen juominen eli nestetytys, sekä ainan arjen valinnat, joka tarkoittaa siis sitä otanko lautaselle vihanneksia päivittäin vai en? Eli siis hyvinkin pienillä valinnoilla on todella iso merkitys mitä me syömme.
Ihmisen energiantarve on keskimäärin siinä 1600-3000 kilokaloria vuorokaudessa. Energiasta kuluu perusaineenvaihduntaan, kuten hengitykseen. Loput kuluvat liikkumiseen sekä ruuansulatukseen.
Perusaineenvaihdunnan lisäksi energiantarpeeseen vaikuttavat seuraavat tekijät: murrosiän aikana tapahtuva pituuskasvu, sukupuoli, pojat kuluttavat enemmän kuin tytöt, liikunnan määrä, arkiaktiivisuuden taso, mitä nuori tekee koulunjälkeen, istuuko koneella istuen vai pelaako korista pihalla. Koska suoritan tätä toppijaksoani nuorten parissa otan tähän tyttöjen ja poikien keskimääräisen energiankulutuksen vuorokaudessa.
Tytöt 14-18v 1480-2700
Pojat 14-18v 2240-3260 ( itse hämmästyin tosiaan tätä tyttöjen ja poikien eroa....kouluruokailussa kaikki syövät samanlaisen aterian, niin oppilaat kuin aikuisetkin.
Joskus saattaa tulla nuorelle ongelmia joka liittyy syömiseen, kerron mitä itse olen ajatellut tästä asiasta. Kun tyttö kasvaa ja kehittyy, hänen ruumiillinne ulkomuotonsa siis "etsii omaansa" tulee hormonaalisia muutoksia vartaloon ja paino saattaa nousta kun tullaan siihen murrosikään, sitten juuri tämä muutaman kilon mukamas ylimääräisestä nuori kuvittelee olevansa lihava, ja alkaa laihduttaminen joka saattaa aiheuttaa sellaisen kuin anoreksian, siihen sairastuu myös pojatkin.
Nykyään on niin monenlaista dieettiä ja suositusta että itse opastaisin sillä tutulla ja turvallisella ruokaaine ympärillä ja käyttämään ihan tervettä maalaisjärkeä, janoon juodaan vettä, ei limonadeja, eikä minun mielestäni yksikään energiajuoma ole tarkoitettu ihmiselle, perustelen tämän siksi koska niissä on valtava määrä lisäaineita, ja kofeiinia, sekä muita aineita joiden vaikutusta emme vielä ihan tarkkaan edes tunneta. Kahvin juomisen sallisin nuorelle sen energiajuoman tilalle, koska kahvin vaikutukset on tutkittu.
D-vitamiini suomalainen tarvitsee päivittäin ja onkin erittäin tärkeää että nuori saa ympärivuoden sen ravintolisä valmisteen muodossa, näin turvataan sen saanti. Sen suuruus aina vaihtelee ajoittain, kesällä voidaan ottaa vähemmän ja taas talvella suurempaa annosta käyttäen. Lisään tähän tämän kolmion, minusta tämä on sellainen jota ei vain muisteta noudattaa ja niin yksiselitteinen kuitenkin.

Päihdeosiota minun ei välttämättä tarvinnut tähän erikseen kirjoittaa, mutta kun olen tehnyt osaamisalan jaksoni paikassa, missä on nuoria ja joita tämä asia koskettaa laitan tähän kirjoituksen jonka lähde on täältä Nuorten päihteet

Asiaa nuorten päihteiden käytöstä:

Useimmat vanhemmat ovat vakuuttuneita siitä, että heidän lapsensa eivät käytä tupakkaa, alkoholia tai kannabista (marijuana tai hasis) ja ettei heillä myöskään ole kokemusta uhkapeleistä. Tilastot kertovat kuitenkin toista. Niiden mukaan suurin osa nuorista kokeilee päihteitä vähintään kerran tai kaksi. Seuraavat tiedot perustuvat THL:n kouluterveyskyselyihin peruskoulun 8. ja 9. luokan, lukion 1. ja 2. luokan ja ammatillisten oppilaitosten 1. ja 2. vuosiluokan oppilaille vuonna 2017. Täältä (link is external) löydät myös lisätietoja nuorten päihteidenkäytöstä.

Tupakka
Peruskoulun 8.- ja 9. luokkalaisista tupakoi päivittäin noin 6,9 %. Lukion 1.-2. luokkalaisista tupakoi 3,4 % ja ammatillisten oppilaitosten 1.-2.-luokkalaisista tupakoi 23,2 % päivittäin. Tupakoivien määrä on laskusuunnassa.

Alkoholi
Peruskoulun 8. ja 9. luokkalaisista n. 10,2 % on tosi humalassa vähintään kerran kuukaudessa. Noin 5 % käyttää alkoholia viikottain. Lukion 1.-2. luokkalaisista vastaavasti 18,3 % ja ammatillisten oppilaitosten 1.-2. vuoden opiskelijoista 28,1 % juo itsensä kovaan humalaan vähintään kerran kuukaudessa. Myös alkoholin käyttö on nuorten keskuudessa laskusuunnassa.

Huumeet
Peruskoulun 8. ja  9. luokkalaisista 7,5 %, lukion 1.-2. luokan oppilaista 11,6 % ja ammattikoulun 1.-2. vuoden oppilaista 20,6 % on kokeillut kannabista ainakin kerran. Kannabiskokeilut ovat suositumpia poikien kuin tyttöjen keskuudessa peruskoulussa ja lukiossa. Ammattillisissa oppilaitoksissa tyttöjen osuus kannabista kokeilleiden keskuudessa oli suurempi kuin poikien. Huumeiden hankkiminen koetaan helpoksi omalla paikkakunnalla.

Elämän ja arjen hallintaan liittyviä asioita.....
Monelle nuorelle tämä asia on varsin haastavaa, kun nykyään niin moni nuori jää vapaajallaan kotona sinne tietokoneen ruuruun ja sitten toinen asia on, että tietokoneen äärellä vielä saatetaan olla hyvinkin myöhään ja unimäärä jää aina liina vähäiseksi.
Vuorokaudessa on siis vain se 24 tuntia. Tämä aika tulisi jakaa siten, että aikaa riittää kouluun/työhön, lepoon ja vapaa-aikaan. Säännöllisen vuorikausirytmiin kuuluvat riittävä lepo, uni, säännölliset ruokailuajat ja terveellinen ravinto sekä sopiva määrä toimintaa ( koulu, työ, vapaa-ajantoiminta, liikunta, ulkoilu )
Huolehditaan siis siitä, että nuori menisi illalla ajoissa nukkumaan ja nukkuisi riittävästi yön aikana. Unen tarve saattaa olla hyvinkin yksilöllinen, mutta yleensä nuorelle riittää ainakin se 8-9 tunnin yöuni. Esim. kello. 22.00 ja herätään aamulla kello 07.00.
Syödään terveellistä ruokaa ja noudatetaan tiettyjä ruokailuaikoja, eli syödään säännöllisin väliajoin, se takaa myös sen, että nuori henkilö jaksaa opiskella koko koulupäivänsä.
Suurin osa päivästä kuluu koulunkäyntiin ja se on usein varsin haasteellista etenkin erityisentuen tarpeen olevilla nuorilla tai henkilöillä. Se kuormittaa usein nuorta, olla muiden joukossa ja oppia uusia asioita, mutta myös onnistumisen ja ryhmässä toiminnen on sitä opiskelua siihen tulevaan elämään jota nuoret tarvitsevat aikuisena. Palautteiden ja ristiriitojen ratkominen kuuluu elämään.
Työn ja opiskelun vastapainoksi on aina  hyvä tehdä ja harrastaa mieluisia asioita. Pitää huolehtia siitä, että saa riittävästi liikuntaa ja raitista ilmaa joka päivä. Harrastukset ja muut toiminnalliset asiat auttavat nuorta jaksamaan.

Tähän osioon on laitettu sellainen kuin siisti ulkoasu, siihen siis kuuluvat yhteen. Siihen kuuluu myös yhteen hyvät tavat, sekä asianmukainen käytös, ei niistetä nenää ruokapöydässä, eikä ruokaillessa piereskellä eikä liioin muiden kuullen, ei yskitä toisia päin, eikä muutenkaan käyttäydytä siten joka aiheuttaa muissa henkilöissä kiusaantumista tai pahennusta. Huolehditaan erityisesti siitä, kun ollaan erityislasten kanssa tekemisissä ettei nuori ala paljastelemaan itseään tai muutoin käyttäydy estottomasti muiden nähden. Nämä seikat siis kuuluu tähän. Emme voi päättää nuoren puolesta mutta voimme antaa aina neuvoja ja perustella asioita, onko järkevää kävellä kävellä pakkasella vaikka lyhyessä hameessa.
Henkilökohtaiseen hygieniaan kuuluu puhtauden lisäksi puhtaudesta huolehtiminen. Puhtaan ja raikkaan henkilön lähellä on mukava olla. Ihmisessä on runsaasti mikrobeja iholla, limakalvolla sekä ruuansulatusjärjstelmässä. Tässä mikrobien viidakossa elämiseen, ei siis riitä pelkka kerran viikossa saunominen. Murrosikäisen on siis peseydyttävä säännöllisesti päivittäin, ja hampaat on pestävä. Kouluympäristössä kädet myös pestään aina ennen ruokailua ja neuvotaan pesemään kädet myös Wc-käyntien yhteydessä, jos henkilö tarvitsee siinä apua tai ohjausta minä lähihoitajana sen teen niissä taauksissa. Myö vaatteet pitäisi olla puhtaat ja ehjät. Alusvaatteet pitäisi vaihtaa jokapäivä. Parfyymien käyttö saattaa olla kiusallista jos nuorella on aistiyliherkkyyttä, sillon ainakin työntekijöiden kannattaa välttää hajusteita työaikoina.
Mielenhyvinvoinnista olen jo aikaisemmin kirjoittanut, joten en siitä tässä enempää.

Mitä siis on kiteytettynä "terveyden edistäminen" ?

Terveyden edistämisessä on kysymys terveyteen myönteisesti vaikuttavien sosiaalisten edellytysten lisäämisestä sekä ympäristön ja ihmisten käyttäytymisen muuttamisesta terveyttä edistävään suuntaan. Terveyden edistämistä voidaan tarkastella promootion ja prevention näkökulmasta sekä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnantasoilla. Promootiolla tarkoitetaan mahdollisuuksien luomista ihmisten elinehtojen ja elämänlaadun parantamiseksi.

Terveyskasvatus on terveydenhuollon perinteisin työmuoto. Terveyskasvatuksen tavoitteena on hyvä terveys. Hyvään terveyteen pyritään primaaripreventiolla, sekundaaripreventiolla ja tertiaaripreventiolla. Terveyden näkökulmasta preventiolla tarkoitetaan yksilön ja yhteisön terveyttä ylläpitävien voimien kasvattamista. Sairauden näkökulmasta preventiolla pyritään vähentämään sairauksien, tapaturmien ja ennenaikaisten kuolemien ilmaantuvuutta väestössä.
Terveyden edistäminen on, ravitsemus, liikunta, päihteiden käyttö, tapaturmien ehkäisy, suun terveys, tartuntatautien ehkäisy, ja seksuaalisuuden edistäminen sekä eri ikäryhmien terveyden edistäminen. Näillä kaikilla tekijöillä on on siis merkittävä vaikutus henkilön terveyteen. Kaikkia näitä asioita me kohtaamme jokainen päivittäisessä elämässämme ja tehdessämme työtä erityislasten kanssa.



Tässä olen kirjoittanut miten sitä voidaan tuoda ilmi omassa toppipaikassani, käytännössä juuri siten, että perustelen toimintaani ja kerron miksi henkilön esimerkiksi kannattaa syödä vihanneksia, ja syödä ruokailuissa. Myös juominen on tärkeää, sekä puhtaus ja siisti ulkoasu, tosin teinit ovatkin erittäin tarkkoja omasta ulkonäöstään. Mutta ne jotka eivät sitä voi itse huolehtia, silloin avustaja huolehtii että nuori pesee itsensä, omassa toppipaikassani esimerkiksi voidään käydä suihkussa. Siinä samalla voidaan antaa ohjeita ja opastusta miten huolehditaan intiimihygieniasta. Myös nuoren seksuaalikasvatus kuuluu opetussuunnitelmaan.
Olenkin tuonut myös tässä blogissa selkeästi esille, kuinka koulussa kävellään aina välitunneilla eli liikunnasta myös huolehditaan. Myös avoin keskustelu on osana minun toppipaikassani hyvää terveydenedistämistä. Oppilaiden ja henkilökunnan välille on syntynyt hyvä vuorovaikutussuhde joka on erittäin tärkeä esim, mieleneterveyttä ajatellen.
Haasteena saattavat olla juuri haastava käyttäytyminen ja oppilaat joilla on syvempi kehitysvamma, joka tuo haastetta siinä kun en aina  ymmärrä mitä oppilas tarkoittaa. Kommunikaatio on asia, jonka asian oppii vain tuntemisen saatossa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Apuvälineet

Yleistä tietoa apuvälineistä ja ohessa tulee myös lakitietoutta. Apuvälineet Liikkumis- ja toimimisesteisen henkilön sujuva arki ja hyvä ...